Ondřej Šams

The Diary of a CEO – Steven Barlett

Shrnutí knihy

Kniha The Diary of a CEO od Stevena Barletta mě prostě bavila! Je to čerstvý pohled na rozvoj sebe sama, vztahů i byznysu očima mladého úspěšného podnikatele, který si cestu na vrchol vyšlapal sám (za zmínku stojí např. Barlettův stejnojmenný podcast, který patří k největším na světě). Podobné knihy od jiných autorů často trpí prostým nepochopením dnešního vysoce proměnlivého světa a myšlení mladé generace. Je to jednoduché čtení, takže pokud hledáte inspirativní oddechovku, tady je.

Citáty

„Ti, kdo nedokážou vládnout sami sobě, nemohou vládnout ani druhým.“


„Jít s kůží na trh“ funguje, protože celosvětové studie opakovaně ukazují, že lidské chování je více motivováno snahou vyhnout se ztrátám než touhou dosáhnout zisků. Tento jev vědci nazývají „averze ke ztrátám“. Vsaďte do hry něco, co můžete ztratit.“


„Lidé nezmění sílu svého přesvědčení, pokud na ně útočíte nebo je přesvědčujete daty. Ale ztratí jistotu, když je požádáte, aby své názory vysvětlili nebo analyzovali do detailu.“


„Chcete-li překonat staré návyky a vytvořit nové, zapomeňte na složité tipy a triky. Zaměřte se na základy: uspějete, pokud se budete cítit dobře, nebudete přetížení a dobře se vyspíte.“


„Lidé nemají žádný důvod přemýšlet, mluvit nebo psát o tom, co zachovává status quo, ale mají obrovskou motivaci sdílet absurdní věci, které ho zesměšňují, boří a drze se mu vysmívají. Normalita nikoho nezajímá. Absurdno prodává. Přimějte lidi něco cítit – ať už to bude cokoli.“


„Zákazníci hodnotí svůj zážitek jen podle dvou okamžiků: nejlepšího (nebo nejhoršího) a konce.“


„Zaneprázdnění lidé jsou šťastnější než ti, kteří nemají co dělat.“


„Lidé mají sklon hodnotit věci podle kontextu. Nabídněte více možností – například ekonomickou, standardní a prémiovou verzi svého produktu – a tím ovlivníte, jak zákazníci vnímají vaši standardní nabídku.“


„Dostat svůj produkt do rukou zákazníků je stále mimořádně silný nástroj. Pokud chcete, aby si něco oblíbili a byli ochotni za to dobře zaplatit, neříkejte jim jen, jak je to skvělé – nechte je si to osahat, vyzkoušet a zažít.“


„Prvních pět vteřin každého příběhu rozhoduje o všem.“


„Filozofie kaizen říká: Vytvořte standard, zajistěte, aby jej všichni dodržovali, požádejte všechny, aby hledali způsoby, jak jej zlepšit, a tento proces opakujte donekonečna. Slovo ‚jedno procento‘ je nejčastější fráze v mých firmách. Jako CEO mám klíčovou roli v hledání a podpoře těchto drobných zlepšení, ať se objeví kdekoli.“


„Jakmile jedinec nebo firma usoudí, že dosáhli úspěchu, přestanou se posouvat vpřed.“


„Selhání je síla. Pokud chcete zvýšit svou šanci na úspěch, musíte zvýšit míru svých neúspěchů.“


„Bolest v každé životní situaci je nevyhnutelná, ale bolest, kterou si sami způsobíme snahou vyhnout se bolesti, je zbytečná.“


„V těžkých chvílích si posledních pět let opakuji větu: ‚Jen další chladná, temná noc na úbočí Everestu‘, abych si připomněl kontext svého stresu.“


„Sdílení stresu s podporující komunitou zcela mění jeho psychologický dopad. Když se pod tlakem rozhodneme propojit s ostatními, vzniká neuvěřitelná odolnost.“


„Tlak cítíme, protože na něčem záleží, něco je v sázce, něco nás zajímá. Přijetí tohoto kontextu uvolňuje pozitivní motivaci a uklidňuje tělo.“


„Čas – a způsob, jak s ním naložíte – je váš jediný skutečný vliv na svět.“


„Máte-li disciplínu, jakákoli z dostupných metod, triků a postupů bude fungovat. Pokud disciplínu nemáte, nepomůže vám žádný z nich.“


„Disciplína = hodnota cíle + odměna za cestu k cíli – náklady na tuto cestu.“


„Posledních deset let jsem věnoval energii tvorbě nejlepších možných produktů a vše, co nemám rád nebo neumím (většinou obojí), jsem delegoval na někoho, kdo je schopnější, zkušenější a jistější. Vždy se mi to vyplatilo. V podnikání – zvláště pokud sníte o velké firmě – není důležité naučit se něco dělat, ale vědět, kdo to může udělat za vás.“


„Zakladatelé, zvláště ti nezkušení, mají tendenci hrubě přeceňovat svou důležitost. Často upadnou do pasti, kdy věří, že jejich úspěch závisí na jejich genialitě, nápadech a schopnostech.“


„Pravda je taková, že váš cíl bude definován celkovou tvořivostí, nápady a výkonem týmu, který sestavíte. Všechny skvělé nápady, produkty, marketing i strategie pocházejí z myslí lidí, které si najmete.“


„Kdo je nejlepší člověk, který to může udělat za mě?“


„Proč pracovat s lidmi, kteří se nemají rádi? Pouze profesionální pohled na pracoviště, kde nezávislí hráči přicházejí a odcházejí na transakční bázi, není jen chladný – je iracionální. Když je čas váš nejcennější zdroj, je zvláštní trávit ho s lidmi, kteří neplánují žádnou dlouhodobou budoucnost společně.“


„Hlavně se nepouštějte do soutěžení o benefity. Kdokoliv, koho by mohlo výrazně ovlivnit nabídka praní prádla zdarma nebo hlídání domácích mazlíčků, by nebyl přínosem pro váš tým. Nabídněte jen základy, a pak něco, co nikdo jiný nedokáže: možnost podílet se na jedinečném projektu, který má opravdový význam, společně s výjimečnými lidmi.“


„Život firmy lze rozdělit do čtyř fází: kult, růst, podnikání a úpadek.“


„Nejdůležitějším rozhodnutím při zakládání firmy je výběr prvních deseti lidí. Každý z nich tvoří 10 % firemní kultury, hodnot a filozofie. Správná volba a vytvoření pevné kultury mezi nimi nevratně ovlivní vaši společnost.“


„Nejtěžší, co jsem se musel naučit, bylo propouštět lidi. Musíte to udělat, abyste ochránili integritu firmy a týmové kultury.“ — Richard Branson


„Lidé, kteří jsou negativní, vždy potřebují někoho dalšího, kdo by s nimi sdílel jejich negativitu. Musíte se jich zbavit.“

„Negativní lidé mají nakažlivou moc proměnit mladé, talentované a perspektivní členy týmu v průměrné, ustarané pesimisty.“


„Pokud by všichni ve firmě měli stejné hodnoty, přístup a úroveň talentu jako tento zaměstnanec, posunula by se úroveň týmu výš, zůstala stejná, nebo klesla? S každým novým zaměstnancem byste měli posouvat laťku výš.“


„Dělání pokroků v práci – byť i malých – je častěji spojováno s pozitivními emocemi a vysokou motivací než jakýkoliv jiný pracovní zážitek.“


„V jedné z našich firem máme interní kanál nazvaný ‚Impact‘, kde sdílíme silné příběhy, ohlasy a zpětnou vazbu o tom, jak úsilí jednotlivých členů týmu mění životy lidí po celém světě.“


„Faktor, který nejrychleji zabíjí smysl práce, je vedení, které odmítá práci nebo nápady zaměstnanců, bere jim pocit vlastnictví a autonomii a nutí je pracovat na úkolech, které jsou zrušeny, změněny nebo ignorovány ještě před dokončením.“


„Zákon vedení: Využijte sílu pokroku. Při řešení problémů povzbuzujte a oslavujte malé úspěchy. To vytváří nepřetržitý pohyb vpřed, atmosféru úspěchu a pozitivní pocit, že tým směřuje k větším cílům.“


„Nejuspokojivější pocit v profesním životě je pocit pohybu vpřed.“


„Abychom se jako lídři dokázali stát doplňujícími dílky puzzle pro každého člena našeho týmu, musíme být stejně proměnliví, emočně rozmanití a přizpůsobiví, jako jsou lidé v našich týmech.“


„Když jde o motivaci lidí, řízení emocí je klíčem k úspěchu.“