Ondřej Šams

Jak se soustředit na práci

Práce (nejen) z domu a soustředění znějí jako dva nesmiřitelné protiklady. Nedělám si iluze, že soustředěně pracovat z domova je sakra těžká práce. Zároveň si však myslím, že soustředěnost je zlato 21. století, je jí jako šafránu a stále ubývá.

Soustředění je fascinující téma. Pomáhá nám nořit se do hlubin své duše a intelektu. V těchto zákoutích pak objevovat vlastní potenciál a zhmotňovat jej tím, co produkujeme navenek. Nemůžu si pomoci, mně soustředění přijde jako esenciální složka pro formování zdravé osobnosti.

Soustředění pod tlakem aneb předtím než zjistíme, jak se soustředit

Ale teď zpátky na zem. Žijeme v digitálním věku znalostní práce. To znamená, že je na nás vyvíjen velký mentální tlak. Fyzická práce je už pro většinu pasé. Avšak pracovat mechanicky rukama bylo  pro náš mozek v něčem obrovsky blahodárné, jelikož si při ní mohl odpočinout, zrestartovat se a hlavně se soustředit jen na jednu vykonávanou činnost. 

Zamyslete se nad tím, jak se večer cítíte, pokud si jdete po práci zaběhat nebo projít, oproti tomu, když si místo toho sednete před seriál nebo YouTube. Naše kapacita mozkové energie není nevyčerpatelná. Bohužel jsme vystavování až příliš mnoho podnětům žádající si naši pozornost. Ať už dobrovolně či nedobrovolně. Osobně za největší žrouty pozornosti považuji:

  • smartphony (především notifikace a sociální sítě), 
  • reklamní billboardy (nejhůře na mě působí ty v metru), 
  • YouTube (ne jako celou platformu, ale jeho algoritmus na doporučování videí),
  • média (do kterých řadím klasické televizní programy, rádio a internetové noviny). 

Pokud se nad tím zamyslíme, není těžké nalézt podstatu toho, proč jsou věci na zmíněném seznamu tolik pozornost narušující. Podstata byznysu firem nabízející tyto služby je založena na naší pozornosti. Čím déle jsme na Facebooku, tím více Facebook vydělává. Cílem každé společnosti je její růst, což platí dvojnásobně pro ty akciové jako je zmíněný příklad. A jak takový Facebook, Instagram nebo YouTube může pomoci svému růstu? Přece tím, když dokáže zajistit, aby na nich více lidí trávilo ještě více času. Proto se nemůžeme divit, že je potřeba vyvinout značnou část svého úsilí, abychom dokázali vzdorovat celé té lavině věcí, které si žádají naši pozornost. (S tímto tématem úzce souvisí problém závislosti na mobilu, se kterým bojuje většina současníků. Pokud vás zajímá, jak se závislosti zbavit, doporučuji k přečtení tento článek.)

Jak se soustředit? Soustředění je potřeba trénovat. Osobně jsem měl a stále mám (jako každý smrtelník) se soustředěním značný problém. Pravděpodobně je to důsledek mého “závislačení” na telefonu po celou střední školu, což vedlo k vysoké roztěkanosti. Následující tipy mi opakovaně pomáhají vracet se na „správnou kolej“. Věřím, že vám zmíněná doporučení pomohou nalézt odpověď na otázku jak se soustředit, ať už pracujete kdekoli.

Tipy  – jak se soustředit

Jak se soustředit – vyzkoušené tipy, které (nejen) mně osobně fungují:

  1. Vyčistěte si hlavu
  2. Mějte předem rozmyšleno, na čem pracovat
  3. Uzpůsobte okolní prostředí
  4. Nastavte si timer
  5. Dejte si pozor na „odpočinkové“ weby
  6. Vyzkoušejte sluchátka s potlačením okolního hluku

Vyčistěte si hlavu

Sport nebo jiná fyzická aktivita dokáže zásadním způsobem oživit naši unavenou mysl. Doporučuji pravidelný pohyb alespoň 30 minut denně (i rychlá chůze je pohyb). Pokud chcete být na svou práci opravdu soustředění, jděte si před ní zaběhat. Šikovným časem, do kterého zařadit fyzickou aktivitu jsou také přestávky mezi soustředěnou prací. Pokud je vyplníme pohybem, skvěle okysličíme náš mozek a zároveň dopřejeme očím odpočinku od obrazovky. Mimochodem také zhubnete. (Pokud řešíte jak zhubnout, může vám pomoci článek, kde bořím zažité mýty o hubnutí a dávám pár užitečných tipů vycházející z mé profesionální sportovní kariéry – čtěte zde.)

Mějte předem rozmyšleno, na čem pracovat

Než se pustíte do práce stanovte si malé množství smysluplných úkolů (cca 3), které byste rádi udělali. Ideální čas, kdy si tyto úkoly rozmyslet je ranní rutina nebo v podvečer den předtím. Celou svou mentální energií se pak budete moci soustředit na stanovené úkoly a nebudete ji muset plýtvat vymýšlením, co je právě nejlepší dělat.

Přihlaste se k odběru novinek:

Pečlivě rozmyšlený obsah. Žádný spam.
Odběrem souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Uzpůsobte okolní prostředí

Dejte si záležet na eliminaci, co nejvíce potenciálních vyrušujících podnětů. Je neporovnatelně snadnější zkrotit rozptýlení předtím, než vás začnou pokoušet. Nenechte, aby vás cokoli ve vašem okolí vytrhávalo ze stavu koncentrace. Trvá dlouho se do ní znovu vrátit.

  • Dejte telefon do jiné místnosti (mimo váš dosah). Ideálně na něm zapněte režim nerušit.
  • Vypněte si notifikace na počítači i telefonu.
  • Nastavte si pravidla se členy domácnosti – kdy vás mohou vyrušovat a kdy ne. Dejte předem vědět spolubydlícím, jak dlouho mají očekávat, že budete mimo a kdy se jim zase budeš moci věnovat. U práce z domu je toto kritickým prvkem.
  • Uzpůsobte si své pracovní místo, tak aby bylo čisté, jednoduché a vzdušné. Omezíte tím rozptylující podněty a zvýšíte svou kreativitu. 
  • Pravidelně větrejte. S rostoucí koncentrací CO2 v místnosti ztrácí postupně člověk schopnost soustředění, následuje únava, vyčerpanost, bolest hlavy a spánkové poruchy.

Nastavte si timer

Časovač soustředěné práce dokáže být velkým pomocníkem. Doporučuji zkusit Pomodoro metodu, což jsou opakované časové úseky – nejčastěji 25 minut práce na 5 minut odpočinku. V tomto případě, kdy chceme dosáhnout vyšší soustředěnosti, doporučuji prodloužit intervaly klidně na 60 minut práce/10 minut odpočinku. 

Dejte si pozor na „odpočinkové“ weby

Existují timery, které zároveň dokáží blokovat rušivé webové stránky. Každý máme jiná internetová pokušení, ale obecně jsou skvělými kandidáty pro tuto skupinu weby jako Facebook, YouTube či internetová zpravodajství. Díky aplikacím či rozšířením do prohlížeče budete schopní pracovat ve stanovených časových intervalech a zároveň být odříznutí od všech potenciálních rozptýlení. Zkuste program Cold Turkey nebo rozšíření do Chromu Block Site.

Vyzkoušejte sluchátka

Jsem nadšenec práce se sluchátky. Možná je to proto, že jsem vyrůstal v pokoji s několika sourozenci a byl to jediný způsob, jak se izolovat od okolního hluku. Před nedávnem jsem si koupil náhlavní sluchátka s aktivním potlačováním hluku, které mě doslova přenesou jen do mé hlavy. Poslouchám playllisty, které jsou přímo koncipovány pro soustředěnou práci a můj mozek si je již spojuje s produktivní soustředěnou prací, což je super. Stačí si nandat sluchátka, pustit playlist a hned je mnohem snazší cokoli udělat. Moje nejoblíbenější jsou tyto na Spotify: Deep FocusAll-Nighter a Brain Food.


Soustředěnost je velkým tématem, kterému se zcela jistě budu věnovat i v budoucnu. Dnešní článek jsem pojal hlavně z hlediska práce z domu a jednotlivých praktických tipů. Zkuste se zamyslet nad otázkou, co vás v životě nejvíce vyrušuje a odvádí od důležité práce? Identifikujte si zdroje těchto rozptýlení a vneste do nich trochu řádu, který vám je pomůže zkrotit. Jakmile dokážete nalézt podstatu rozptýlení, budete mnohem efektivnější i v jeho eliminaci (jednotlivé vychytávky podporující soustředění).