Ondřej Šams

Jak zhubnout aneb pes je zakopaný jinde, než myslíte

Hned z úvodu bych rád zmínil, že tento článek není ze série: X zázračných tipů na hubnutí nebo Po této dietě Milena zhubla 40 kg a vy můžete také! Naopak, mým cílem je podělit se s vámi o osobní zkušenosti a to především o změny v nastavení mysli, které nejenže vedou ke kýženému výsledku (tedy proč zadáváme do googlu otázku jak zhubnout), ale také člověku dokáží pomoci dostat se pryč z devastující mentální zacyklenosti, do které se kvůli své domnělé či reálné otylosti dostal. 

Dříve nežli se pustím do jednotlivých doporučení, v krátkosti uvedu, jakým způsobem jsem dospěl k následujícímu seznamu a proč si myslím, že jsem vcelku relevantní člověk, který se může k problematice „jak zhubnout“ vyjádřit. 

Mé tělo je stvořeno tak, že velmi snadno přibírá na váze. Během týdne neřízeného stravování jsem schopný přibrat 5 kilo i více. Naopak to bohužel nefunguje. Po návratu k zdravému životnímu stylu kila nemizí stejně rychle jako přibývala. Začíná zatraceně těžká a dlouhá práce zbavování se přebytečné váhy, která zahrnuje jednak správný jídelníček a také poctivou várku sportu.

Skrze vlastní zkušenost jsem dospěl k několika zajímavým zjištěním, jež vedou k odstranění přebytečných kil. Snad ve všem, co na dalších řádcích zmíním jsem nejprve chyboval. Chybami se člověk učí. Ale chytřejší člověk se umí poučit z chyb druhých. Berte tedy následující položky jako inspiraci, která vám může pomoci na vaší osobní cestě.

Jednotlivé doporučení jsou koncipovány následovně: první čtyři považuji za nejdůležitější a nejzásadnější. Tyto doporučení se týkají změny nastavení mysli. Ta hraje v procesu „hubnutí“ nebo lépe řečeno zdravého životního stylu zásadní roli. Po nich následuje několik tipů, které mi zafungovaly, ale úspěch na nich nestojí. Hrají svou roli, ale sekundární. 

Změnit svou identitu

Prvním a asi nejdůležitějším pravidlem je pokusit se změnit svou identitu¹. Co to znamená? V podstatě jde o to, že sami sebe začnete vnímat jako člověka, který žije zdravým životním stylem. Dám vám příklad. Nepřemýšlíte takto: jdu si zaběhat, protože potřebuji shodit bachor, který mi visí přes pásek. Ale takto: jsem sportovec, proto běhám a jím zdravě, abych mohl z tréninků vytěžit co nejvíce.

Jde o proces, nikoli o cíl

Toto doporučení v lecčem souvisí s tím předchozím. Pokud sami sebe vidíme jako někoho, kdo žije zdravým životním stylem, není již primárním cílem úbytek váhy. Zhubnutí by nikdy nemělo být cílem. Shodit několik kilogramů se leckomu podaří, avšak co potom? Často nastává notoricky známý Jojo efekt a během krátkého období je dotyčný znovu ve stejných kolejích. Fokusujte se na proces, přetransformujte své zlozvyky ve zdravé a prospěšné návyky. Nejde o to shodit 10 kilo, ale mít zdravé a funkční tělo.

Přihlaste se k odběru novinek:

Pečlivě rozmyšlený obsah. Žádný spam.
Odběrem souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Tolik se neřešit a přijmout se

Uvědomuji si, že k výše popsanému člověk dochází s věkem. Největší nápor je v tomto směru kladen nejspíše na teenagery. Ti jsou denně bombardováni dokonalými instagramovými těly a zároveň teprve hledají vlastní identitu. Ať už jste v jakémkoli věku, jednou se prostě budete muset přijmout takoví jací jste. Já také nikdy nebudu mít pekáč buchet jako Arnold Schwarzenegger, protože prostě hubnu všechno možné, jen těch několik málo přebytečných dekagramů na břiše ne. Každý máme nějakou genetickou výbavu, tu můžeme z části modifikovat, ale ne do nekonečna. Neřešte se tolik.

Začínejte znovu

Se zdravým životním stylem je to v životě jako se vším ostatním. I v této oblasti má každý z nás své vzestupy a pády. Pokud selžete, oklepejte se, zvedněte se a běžte do toho znova. Je rozdíl o sebe nedbat týden nebo půl roku. Padne každý, ale ty úspěšné od neúspěšných dělí to, že se dokáží rychle vzpamatovat a začít znovu.


Následuje několik druhotných doporučení, která se mi osobně osvědčila. Zkuste je a uvidíte, zda budou zapadat do vašeho životního stylu. Zdůrazňuji, že se jedná o doporučení jak zhubnout, ne o dogmatické příkazy, které by měl každý bezmyšlenkovitě provádět. Nejsem specialista, mohu se mýlit.

Jíst hodně zeleniny

Od malička jsem zeleninu nesnášel, avšak díky mé ženě jsem jí celkem přišel na chuť. Doma se snažíme, aby každý náš pokrm byl pokud možno tvořený minimálně z jedné třetiny zeleninou. Zároveň nám velmi dobře funguje koncept salátových večeří doplněných o potraviny bohaté na bílkoviny.

Hodně pít

Asi každý zná otřepané moudro: hlad je převlečená žízeň. Jako dítě jsem tuto prupovídku nesnášel, avšak dnes musím přiznat, že je na ní něco pravdy. Pokud ke každému jídlu vypiji dostatečné množství vody, zmizí přebytečný hlad jako mávnutím kouzelného proutku. Všeho ale s mírou. Najděte se rovnováhu mezi jídlem a pitím.

Myslet o krok napřed

Pokud přemýšlíte jak zhubnout, tak na každém jídle záleží. Představte si, že každým jídlem přispíváte nebo ubíráte ze svého konta zdravého životního stylu. Přemýšlejte nad tím, čím se sytíte. Budujete totiž stravovací návyk – otázkou je, zda zdravý či nezdravý. Také je dobré si uvědomit, že je úplně v pohodě dopřát si čas od času i něco pořádně nezdravého. U nás v rodině máme pravidlo, že chodíme do mekáče jednou měsíčně – a věřte mi, ty burgery jsou potom výborné.

Snažit se vážit maximálně jednou týdně

Vážit se jednou (nebo dokonce i několikrát) denně je nesmysl. Pokud potřebujete sledovat vaši váhu, tak ve frekvenci maximálně jednou týdně. Na místě je zde zmínit, že váha dokáže být velkým nepřítelem (a to především ženám) na cestě za optimální zdravou hmotností. Je dobré zdůraznit dvě věci. Za prvé, lidské tělo potřebuje nějaký čas, než začne pozitivně reagovat na zdravý životní styl, proto nečekejte v prvním měsíci žádné zázraky. Za druhé je třeba si uvědomit, že sportem nabytá svalová hmota váží více nežli tuk, proto váha není vždy optimálním ukazatelem.

Preferovat vytrvalostní sporty

Osobně se mi pro efektivní držení zdravé váhy nejlépe osvědčily vytrvalostní sporty, konkrétně běh. Možná je to tím, že měřím necelé dva metry a běh je pro mě zároveň vytrvalostní i intenzivní záležitostí. Každopádně doporučuji zařadit párkrát týdně aktivitu trvající nad hodinu, která je intenzivní tak akorát a neodrovná vás na následujících čtrnáct dní.

Ve stresu pít vodu, nejíst

Mám sklony se ve stresu přejídat. Od té doby, co jsem ve stresových obdobích vyměnil jídlo za vodu (samozřejmě všeho s mírou), přestal jsem v těchto časech přibírat na váze.


Věřím, že vám uvedená doporučení pomůžou na vaší cestě, kde není cílem nic menšího než zdravé a fungující tělo. Pokud bych to měl něčím uzavřít, chtěl bych vás povzbudit k tomu, abyste naslouchali sami sobě. Přemýšlejte o tom, jak se cítíte. Žádné externí rady nedokáží suplovat signály, které vaše tělo vysílá. Bůh tělo stvořil jako fenomenální mechanismus, který nás umí sám často upozornit, pokud je něco v nepořádku.


POZNÁMKY

1. O tomto tématu hezky pojednává James Clear ve své parádní knize Atomové návyky.