Ondřej Šams

Jak udělat ze čtení knih návyk

Pokud jste otevřeli tento článek, je zde vysoká šance, že čtení knih je činnost, na které vám záleží a kterou byste chtěli rozvíjet. Mám pro vás dobrou zprávu. Tímto krokem jste překonali většinovou bariéru, která znemožňuje vytvořit si ze čtení knih návyk. Kde je vůle, tam je i cesta. To platí i u čtení. Je extrémně těžké budovat návyk spojený s aktivitou, kterou nesnášíme. Pokud vás však čtení alespoň maličko baví, neměli byste mít s vytvořením návyku velké problémy.

Na následujících řádcích si představíme jednotlivé kroky, které vám pomohou ze čtení knih vytvořit dlouhodobý návyk. Avšak ještě předtím, než se do toho pustíme, položme si banální otázku. Proč číst? 

Proč číst?

Zamýšleli jste se někdy nad tím, proč je dobré číst? Nemám na mysli „průpovídky“, kterými nás nutili rodiče ke čtení na základní škole, ale opravdová reálná pozitiva ovlivňující náš současný život. Považuji za velmi dobré si zde některé příklady explicitně vyjmenovat. Lépe si poté dokážeme uvědomit význam, který na náš život může vytvořený návyk mít. Návyky jsou zajímavá věc. Hezky to vystihl James Clear:

„Návyky jsou pravidelný, rutinní úkon, který se může zdát triviální, je však zdrojem netušeného potenciálu.“ 

„Úspěch je výsledkem každodenních návyků, nikoli dramatických proměn, které se vám přihodí jednou za život.“ 

Čím tedy může čtení knih náš život obohatit? Z vlastní zkušenosti jsem vypozoroval, že čtení:

  • redukuje stres (například četba biografie Steva Jobse mi před nedávnem pomohla, abych se nezbláznil při finálním učení na státnice),
  • zlepšuje soustředění (svět je plný rozptýlení, osobně zastávám názor, že schopnost plné koncentrace je zlatem nového tisíciletí, jež bude v budoucnosti nabývat ještě většího významu),
  • udržuje zdravou paměť (a to se vždycky hodí, nejen do školy a práce),
  • dělá z vás vzdělanějšího a kompetentnějšího člověka (získáváte větší přehled, bohatší slovní zásobu, lepší písemný projev, zkrátka máte vyšší šance, že se v životě uplatníte),
  • je zábava (nemusí to platit obecně, avšak pokud objevíte žánr, který vás nadchne, může se ze čtení stát jedna z vašich oblíbených volnočasových aktivit).

Vytvoření návyku

Doufám, že jsem vás zmíněnými přínosy motivoval. Dlouhodobý návyk jejich pozitiva dokáže zmnohonásobit. Teď se již pojďme podívat na šest kroků, které vám ukáží, jak na to.

Stanovte si čas, kdy budete číst

Určete si čas, který vám osobně vyhovuje, avšak dbejte na to, abyste četli každý den vždy ve stejnou dobu. Mozek si spojí četbu s určitou částí dne. Mně funguje například pravidelné čtení Bible ráno po probuzení. 

Stanovte si cíl

Je na vás, zda vaším cílem bude určitý počet stránek či doba, po kterou chcete soustředěně číst. Dejte si jen pozor, ať je váš cíl dostatečně jednoduchý, abyste mu nemohli říci ne, avšak zároveň dostatečně velký, abyste cítili, že děláte progres.

Vyberte si knihu

Vyberte si knihu hned teď. Pokud to necháte na zítra, budete svůj vyhrazený čas pro čtení zbytečně trávit rozhodováním, kterou knihu vybrat. Čtěte žánr, který vás baví a zajímá. Pozitivní emoce jsou esenciální složkou pro opakování návyku. Pokud se u toho budete cítit dobře, budete to chtít opakovat.

Přihlaste se k odběru novinek:

Pečlivě rozmyšlený obsah. Žádný spam.
Odběrem souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Najděte si místo, kde budete číst

Stabilní místo hraje také velmi významnou roli. Pokud budete číst každý den na stejném místě, váš mozek si začne toto místo spojovat s kýženou činností. S kontextem se mění i chování, proto dbejte na to, aby váš prostorově-časový kontext vyhrazený pro čtení zůstával co nejvíce podobný.

Nastavte si připomenutí

Použijte vaši aplikaci kalendáře nebo jakýkoli správce úkolů a nechte si poslat upozornění několik minut před vámi vyhrazeným časem ke čtení. Tyto umělé připomínky vám pomohou především v prvotní fázi budování návyku, kdy ještě nemáte aktivitu zažitou. Silný návyk se tvoří na bázi frekvence opakování, ne na délce času, který při dané činnosti strávíte.

Řekněte někomu o svém závazku

Změna návyků se těžko provádí v izolaci. Tím, že dáte vědět svým blízkým o vašich úmyslech s novým návykem, docílíte dvou pozitiv. Jednak se vám neurčitá představa návyku v mysli změní v něco reálnějšího. Jednak na sebe vytvoříte tlak, který vám pomůže překonat dny, kdy se vám do splnění návyku nebude chtít, jelikož se vaši blízcí mohou kdykoli zeptat, jak se vám ve vašem rozhodnutí vede.

Věřím, že vám uvedený recept usnadní překonat tenzi, kterou mnoho lidí včetně mě zažívá. V dnešním světě jsme vystaveni nepřebernému množství podmětů, při jejichž vykonávání příliš nemusíme vynakládat vlastní mentální úsilí. Mám však za to, že čtení knih je jednou z činností, u které opravdu stojí za to, abychom bojovali za její pravidelné zařazení do našich životů.