Ondřej Šams

Jak se motivovat – 3 přístupy

Motivace je hnací síla našich životů. Pojí se s nadšením z věcí, které děláme, ale i objevováním nových a netušených možností. Možná právě procházíte obdobím, kdy nemáte dostatek motivace. Možná je demotivace něco, s čím zápasí některý z vašich blízkých anebo byste zkrátka svou současnou motivaci rádi udrželi i dlouhodobě. Ať už je to jakkoli, tento článek vám poskytne cenné informace, jak se motivovat co nejefektivněji. Představím vám tři hlavní přístupy, které dle mého názoru, dokáží podpořit dlouhodobé nadšení z prováděných činností.

Motivace

Každý jsme jiný. Každého z nás motivuje něco jiného. Dá se tedy vůbec zobecnit přístup k motivaci? Myslím, že částečně ano.

Motivace často souvisí s našimi zálibami (pokud děláme to, co nás baví, budeme nejspíše motivovaní v tom pokračovat). Realita je však taková, že ne vždy děláme pouze věci, které si stoprocentně užíváme. Občas dokonce musíme dělat i aktivity, které jsou pro nás doslova utrpením.

Pakliže v sobě dokážeme rozpoznat a správně pojmenovat zdroj motivace, objevíme skrytý pramen síly, který nám pomůže zvládnout nejen činnosti, do kterých se nám nechce, ale také podpořit naši motivaci do činností, které děláme rádi.

Různorodé spouštěče motivace

Představte si, že pracujete s kolegy na projektu. Všichni děláte totožnou práci. Každý z vás si práci užívá a je z ní nadšený.

Jak je ale možné, že jedna a ta samá věc budí nadšení tolika různorodých lidí?

Ať se to na první pohled nemusí zdát, podněty, které spouští lidskou motivaci se vzájemně různí.

Ve zmíněném imaginárním příkladě nastal ideální stav, při němž každý pracovník nalezl jedinečnou věc, která ho na projektu motivovala.

Existuje několik motivačních přístupů, které fungují jako pomyslná jiskra zapalující rozbušku naší angažovanosti a motivovanosti. Všechny jsou si rovnoceny.

Úkolem je zjistit, jaký podnět rezonuje s vaším já. Pojďme rovnou na to.

Jak se motivovat – 3 přístupy

Orientace na CÍL

Lidé, zaměřeni na cíl jsou motivováni výsledkem vykonávané činnosti. Dá se mezi ně zařadit přibližně 15 % populace. Jsou to ofenzivní hráči, kteří mají rádi budoucnost.

Pokud se řadíte do této skupiny a motivují vás cíle, pak se primárně zaměřujte na jejich pravidelné stanovování. Tato činnost bude pravidelně doplňovat palivo do vašeho motoru motivace.

Osobně se též vnímám jako člověk motivovaný cíli. Při hledání efektivního způsobu, jak se motivovat se mi osvědčil systém určování ročních, týdenních a denních cílů. Jakmile si definuji cíl, vytvořím něco, k čemu se mohu vztahovat a to mi pomáhá překonávat počáteční tření, kdy se mi s prací nechce začít.

Z vlastní zkušenosti připojuji jedno varování. Pozor na ultimátní cílový fanatismus (tzn. dosahování cílů i přes mrtvoly), místo toho berte cíle jako šikovné motivační nástroje, které vám mají život usnadnit, ne z něj udělat vojnu.

Orientace na PROBLÉM

„Dejte přede mě problém a já ho vyřeším.“ 80 % populace je přirozeně motivováno problémy.

Jsou to defensivní hráči. Řadí se k nim většina zámožných lidí. Vysoké procento ředitelů společností z Fortune 500 jsou „řešitelé problémů“.

Významným rysem tohoto typu je koncentrace na přítomnost – zajímají se o to, co se děje dnes, tady a teď. Problém vnímají jako výzvu k řešení. Pokud sám sebe spatřujete jako člověka, kterého motivují vzniklé problémy, zaměřte se na proces jejich řešení. Objevíte tak skrytý zdroj zápalu a motivace.

Líbí se vám moje tvorba?
Pak se vám bude líbit i můj inspirativní newsletter:

Pečlivě rozmyšlený obsah. Žádný spam.
Odběrem souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Orientace na PŘÍLEŽITOST

Lidé motivováni příležitostmi nejsou dlouhou dobu aktivní. Někdo by možná řekl, že nic nedělají a flákají se. Avšak opak je pravdou. Tato nepočetná část populace (asi 5 %) v tichosti a skrytu kumuluje zdroje. Trpělivě čeká a číhá na správnou chvíli. Jakmile se naskytne příležitost, jsou to právě oni, kteří po ní jako první skočí.

Dokáží ji využít s neuvěřitelnou rychlostí, lehkostí a umem. Jejich neférové výhody jsou přirozený čich na dobré příležitosti, správné načasování a naakumulované znalosti. Asi každý zná příběhy o raketovém rozvoji nějakého oboru či společnosti. Často za tím stojí právě lidé, kteří (jak se říká) dokázali uchopit příležitost za pačesy a s neuvěřitelnou energií a motivací ji během krátké doby realizovat.

jak se motivovat

Dodatek

Většina z nás je primárně vyhraněna na jednu z uvedených možností, může se však stát, že se naleznete ve dvou, možná i ve třech oblastech zároveň.

Nalezení a definování zdroje motivace skrytého v přirozenosti každého z nás, bude mít pozitivní dopad na naše životy. Je to jako, když o nás někdo slovy vyjádří něco, co jsme někde hluboko vždy tušili, ale nedokázali popsat. Najednou to začne dávat smysl a my jsme schopní toto poznání dále vědomě aplikovat do všedního života.

Jak se motivovat – závěrečné shrnutí

  • Definujte si přístup, který je vám nejpřirozenější (orientace na: cíl, problém, příležitost). Pokud si nevíte rady anebo si nejste jistí, zeptejte se svých blízkých.
  • Uveďte toto poznání do každodenního života tím, že budete aplikovat svůj motivační motor na vše, co právě děláte.

POZNÁMKY

Rozdělení motivačních podnětů, které jsem zde prezentoval, představil kdysi Bob Biehl (leadership mentor), pokud bys ses o něm rád dozvěděl více, koukni na jeho webové stránky.

Pravidelná inspirace do vaší e-mailové schránky:

1-2x do měsíce vám zašlu e-mail našlapaný praktickými tipy pro:

  1. Ovládnutí digitálních technologií
  2. Lepší návyky a time-management
  3. Zdravý životní styl a pozitivní myšlení