Ondřej Šams

Jak psát blog, resp. tvořit kvalitní obsah

Tento článek není pro každého. Je určený těm, kteří chtějí tvořit a nejen konzumovat. Vaše myšlenky a slova mají moc. Správná slova řečená ve správný čas mají potenciál měnit životy. Tento článek se vám pokusí pomoci s tím, jak efektivně sdělit, co máte na srdci. Pokud řešíte, jak psát blog, sestavit osnovu k podcastové epizodě nebo vytvořit jakýkoli jiný typ kvalitního obsahu, který bude dávat hlavu i patu, jste na dobré adrese. V dnešním článku se přesně na takové věci podíváme. Následující tipy vám poskytnou cenné rady, které uplatníte nejen v osobním, ale i profesním životě.

Píši tento blog a nahrávám podcast Žít, nepřežívat už několik let. Za tu dobu jsem si vytvořil ucelený systém, který mi při náročné práci, kterou tvorba obsahu bezesporu je, velmi pomáhá.

Rád bych vám tento systém na následujících řádcích představil detailněji.

Toto je přesně ten typ článku, za který bych byl moc rád v době, kdy jsem s tvorbou obsahu začínal.


Tento článek si můžete poslechnout také v audio verzi na:

SpotifyApple Podcasts


Článek je v prvé řadě zaměřený na to, jak psát blog. Většina ze zmíněných principů je však aplikovatelná i do jiných oblastí, kde potřebujete s ostatními sdílet své myšlenky a pohledy. Přitom příliš nezáleží na tom, jestli se bude jednat o psanou či mluvenou formu.

Níže uvádím několik příkladů, kde alespoň částečně využijete know-how tohoto článku:

  • Psaní článků na vaše osobní nebo firemní webové stránky
  • Tvorba scénářů k YouTube videím nebo podcastům
  • Motivační dopis do nového zaměstnání
  • Obchodní e-mail
  • Psaní seminární / bakalářšké / diplomové práce
  • Příprava kázání

V několika následujících minutách vám nejdříve ukážu několik chytrých tipů a návyků, které vám s efektivní tvorbou obsahu pomou a následně vám představím detailní postup, kde vám krok za krokem vysvětlím, jakým způsobem tvořím obsah já.

Jdeme na to…

3 tipy, jak psát blog

Zamezení prokrastinace

Pokud chcete něco vytvořit, téměř vždy narazíte na odpor – odpor ve vás samých.

Je to až úsměvné, ale z osobní zkušenosti vím, že i při sebelepším nápadu a sebevětší motivaci něco vytvořit, pokaždé skončím před tou samou zdí – před prokrastinací.

Možná je to něco v lidském DNA, co nám brání ze sebe vydat to nejlepší. Místo toho neustále sklouzáváme k jiným věcem. Pokud si vzpomínáte na svá školní léta, kdy jste místo učení dokonale uklízeli svůj pokoj, víte, o čem mluvím.

S prokrastinací se dá pracovat, chce to ale bojový plán.

Mně osobně se osvědčily dvě věci. Zaprvé mít tvorbu obsahu jasně naplánovanou ve svém diáři nebo to-do listu. Zkrátka, určit si deadline. Za druhé, zamezit si přístup k rozptylujícím věcem.

Základem je uklizený mobil v tichém režimu. Nadstavbou pak může být aplikace Cold Turkey Mircomanager, která vám na vašem počítači po zvolenou dobu zablokuje vše ostatní kromě textového editoru. Pro mě je tato aplikace požehnáním, diplomku bych bez ní asi nenapsal… Stáhnout si ji můžete zdarma zde.

Psaní všemi deseti

Jednou z nejlepších investic, kterou jsem kdy udělal byla časová investice do učení psaní všemi deseti. Když nás to učili ve škole, brbal jsem jaký je to nesmysl, nedlouho poté jsem si však uvědomil svůj krutý omyl.

Psaní všemi deseti vaši tvorbu posune na úplně nový level. Už nepřemýšlíte a pak teprve píšete, přičemž mezitím, než dopíšete, zapomenete, jak jste chtěli pokračovat. Když umíte všemi deseti, píšete zároveň s tím, jak přemýšlíte.

Tato dovednost se vám bude v životě hodit v nespočtu oblastí. Věřte mi.

Pokud tedy ještě nepíšete všemi deseti, neváhejte a začněte s učením. Mně osobně při začátcích pomohla tato stránka.

Produktivní časoprostor

Do třetice všeho dobrého. Nechci vás unavovat nekonečným výčtem tipů, proto jsem jako posledního do party vybral návyk, který považuji v kontextu tvorby obsahu za naprosto zásadní – časoprostor.

Prostředí, ve kterém pobýváme nás utváří více, než si dokážeme připustit. Má vliv na naše soustředění, produktivitu, náladu atd. S ohledem na tento fakt je rozumné přizpůsobit své prostředí tak, aby co nejvíce napomáhalo naši tvůrčím aspiracím.

Dalším dílem této skládačky je čas.

Jako lidské bytosti potřebujeme alespoň nějaký režim. Nepředvídatelné prostředí na nás působí stresově. Režim je spjatý s časem. Jestliže chcete efektivně tvořit, potřebujete ve svém rozvrhu vytvořit časové okno, které bude vyhrazeno hluboké práci.

Pokud bych to měl shrnout, snažte se při tvoření obsahu obklopit příjemnými kulisami, které vám nebudou odvádět pozornost a vyhraďte si na svou tvorbu čas.

Pamatujte, článek se nenapíše sám. Prezentace se nevytvoří sama. Potřebuje vás a vaši plnou pozornost.

jak psát blog

Jak psát blog v 10 krocích

Nyní se pojďme podívat na proces tvorby obsahu, který bude efektivní jak do svého sdělení, tak svým dosahem.

Na následujících řádcích vám představím, jak postupuji krok za krokem při tvorbě blogového článku. Pokud vytváříte jiný typ obsahu, můžete se v některých krocích mírně lišit, jádro však zůstává stejné.

Nápad

Vše začíná nápadem. Bez nápadu těžko vytvoříte obsah, který bude čtenáře zajímat.

Jak získat nápad?

To je jednoduché. Musíte mít oči otevřené a zároveň pravidelně načerpávat dostatek inspirace od druhých.

Převedeno do praxe to znamená především dostatečně číst a neustále svůj život podrobovat sebereflexi.

Občas se nápad na článek objeví při čtení nějaké zajímavé knihy, jindy zase při reflexi určité životní zkušenosti a někdy na vás vyskočí ani nevíte odkud.

Jakmile máte nápad, nečekejte a ihned si ho někam zapište.

Pracující podvědomí

Dalším krokem je práce podvědomí.

Nápad máte, nechte ho nyní dozrát. Předejte ho autopilotovi – podvědomí.

Ten za vás udělá hromadu práce. Provede první selekci, kdy vám nápad schválí anebo odmítne jako hloupost. Pokud nápad projde tímto sítem, začne ho podvědomí propojovat s vašimi dalšími znalostmi a zkušenostmi. Tím vytvoří mnohem bohatší základ pro váš budoucí obsahový projekt.

Po „přechroupání“ podvědomím také dokážete smysl tématu, o kterém chcete mluvit mnohem lépe popsat.

Ověření nosnosti tématu

Následuje verifikace nápadu.

Potřebujete zpětnou vazbu, která vám ověří nosnost myšlenky, kterou chcete sdílet. Druhotným pozitivní efektem je také to, že zpětná vazba od druhé osoby vám často dodá další impulsy, kterými můžete vaše sdělení obohatit.

Víc hlav, víc ví. Nebojte se někomu ze svých blízkých o vašem nápadu povědět. Už tím, že ho vyslovíte nahlas si uvědomíte spoustu věcí, které spolu nehrají nebo naopak, které jsou nosnými pilíři.

Vyjádření v 1 větě

Prošel váš nápad verifikací? Skvělé! Vaše myšlenka je pravděpodobně dostatečně nosná ke sdílení.

Dalším zásadním krokem je precizní vyjádření smyslu vašeho nápadu v jedné větě. Ne ve dvou, pěti ani deseti. V jedné větě.

Pokud nedokážete v takto krátké formě vyjádřit cíl vašeho článku, podcastu nebo čehokoli jiného, co se chystáte vytvořit, raději ani nezačínejte. S největší pravděpodobností by se z vašeho výtvoru stala nemastná, neslaná věc, bez hlavy a paty.

Vaše pero (klávesnice) je jako pomyslný skalpel chirurga. Musíte vědět, do čeho chcete říznout a jaký to má mít na čtenáře či sledující efekt.

Hledání klíčového slova

Nyní přichází vsuvka specifická pro tvorbu internetového obsahu – ladění na SEO.

SEO („search engine optimization”) znamená v překladu optimalizace obsahu pro internetové vyhledávače jako je Google, Seznam anebo třeba Spotify či YouTube.

Cílem SEO je v podstatě vytvořit obsah, který týden po zveřejnění „nezemře“, ale ke kterému se lidé budou vracet po měsíce a roky po zveřejnění. Obsah, který bude zastávat přední pozice ve vyhledávačích.

Jak na to? To je otázka za všechny prachy!

SEO je profesionální disciplína, za kterou si experti nechávají platit nemalé peníze. Na druhou stranu se téměř každý dokáže během chvíle naučit základy a postupem času se dále zlepšovat.

Jsem hrdý na to, že se mi SEO u mého obsahu celkem daří. Většina návštěvnosti na mém blogu a přehrání epizod podcastu je právě díky promyšlené optimalizaci.

Celý proces SEO začíná vyhledáním klíčového slova, tedy slova nebo soustavy slov, které lidé často vyhledávají (v případě tohoto článku je to klíčové slovo „jak psát blog“).

Klíčové slovo vám pomůže najít nespočet nástrojů. Já používám český Marketing Miner, který je i ve své free-verzi překvapivě dobře použitelný.

Jakmile naleznete klíčové slovo s vysokou vyhledávaností a nízkou konkurencí, máte vyhráno a můžete jít na další krok.

Tvorba osnovy

Víte, o čem chcete psát a máte klíčové slovo. Nastal čas tvorby!

Aby váš obsah měl hlavu a patu, potřebuje kostru, kterou je osnova.

Nehledejte za tím žádnou raketovou vědu. Osobně mám většinou osnovu hotovou za pár minut, protože mám již strukturu a smysl článku promyšlené z předchozích kroků.

Nepodlehněte pokušení osnovu přeskočit, může se vám to škaredě vymstít.

Tvořit obsah bez osnovy často vede k různým odbočkám od tématu anebo zbytečném rýpání v detailech. Tyto nešvary poté kazí jasný dojem vašeho sdělení.

Titulek

Poté, co jste si definovali osnovu, nastává čas opravdové koncentrace. Tady už jde do tuhého!

Zapojte všechny své mozkové závity, protože je čas vymyslet titulek.

Možná si řeknete: „Ondro, co blázníš! Vždyť jde jen o titulek.“

„Jen“ titulek na internetu bohužel neexistuje. Titulek je v dnešní digitální době všechno.

Můžete napsat sebelepší článek, nahrát brilantní epizodu podcastu nebo natočit YouTube video, které má moc měnit životy… bez toho, aniž by na váš obsah někdo kliknul, nemáte nic.

Zde se také dostáváme na tenký led. Ve svém titulku totiž musíme moudře zohlednit hned tři složky:

  1. „Clickbait“, který s sebou často přináší šokující informaci, která upoutá pozornost
  2. Klíčové slovo, které jsme si definovali dříve.
  3. Informaci, o čem článek skutečně je.

Skloubit všechny tyto složky dohromady není vůbec jednoduché. V tomto kontextu také možná už nezní tak překvapivě, že nejpopulárnější tvůrci obsahu na internetu investují do vymyšlení správného titulku více času než do samotné tvorby celého videa nebo článku.

Moje rada zní – vytvořte takový titulek, se kterým budete vnitřně v míru.

Psaní, zjednodušování, kontrola

Pokud se vám podařilo prokousat titulkem, pusťte se do psaní.

K tomuto bodu mám jen několik krátkých doporučení.

  • Využívejte své talenty a originalitu. Ve vaší originalitě vás nikdo nepředčí.
  • Používejte příběhy a metafory. Skvěle také funguje uvádění jednotlivých částí osobní zkušeností.
  • Dbejte na čitelnost. Nepoužívejte neznámá a složitá slova. Pište krátké věty. V jednoduchosti je krása.
  • Poté, co budete hotovi, zkontrolujte si pravopis a také prověřte, zda jednotlivé myšlenky jsou ve vzájemném souladu.

SEO

Pokud je jedním z cílů vašeho obsahu SEO – tedy dobré dohledatelnosti, musíte další krok zasvětit jeho ladění.

Při psaní blogových článků vám může být velmi nápomocný nástroj Yoast SEO, který skvělý i ve své verzi zdarma.

Obecně je nejdůležitější zakomponovat klíčové slovo v titulku, nadpisech jednotlivých oddílů a několikrát v rámci článku (popisu podcastové epizody / YouTube videa). Jsou zde i další parametry zlepšující dohledatelnost ve vyhledávačích, ale jimi vás už nechci zatěžovat. Pokud vás zajímají, jednoduše si je dohledáte.

Publikace

A je to tu! Třikrát hurá a svůj výtvor můžete publikovat.

Jak psát blog závěrem…

Smyslem tohoto článku bylo podělit se s vámi o mé zkušenosti s náročnou disciplínou tvorby obsahu.

Doufám, že vám tyto informace pomohou s vašimi obsahovými projekty a že jste zde nelezli alespoň částečnou odpověď na otázku, jak psát blog, resp. tvořit kvalitnější obsah obecně.

Vytvářet obsah je krásná, ale zatraceně těžké věc. Má ale smysl. Nerezignujte a sdělte světu, co máte na srdci.

Tak rovnou do toho! Přeji vám hodně sil a dobrých nápadů.